Tworzenie formularzy
W bazie danych gabinet
przygotujemy dwa formularze: jeden służący do wprowadzania danych pacjentów,
drugi – do wprowadzania informacji o wizytach.
Przykład
Tworzenie formularza na podstawie jednej tabeli – tabeli Pacjent
1. Wybierz
polecenie tworzenia nowego formularza za pomocą kreatora (na karcie Tworzenie).
2. W
oknie kreatora z tabeli Pacjent wybierz pola, które powinny znaleźć się w
formularzu (wybieramy wszystkie pola, poza id_pacjenta).
3. Wybierz
styl formularza (kolumnowy).
4. Nazwij
i zapisz formularz.
Zadanie
Utwórz formularz na podstawie
tabeli Wizyty
Formularz z podformularzem tworzy się w oparciu o dwie tabele.
Przykład
Utworzyć formularz wizyt pacjentów
1. Otwieramy
bazę danych gabinet
2. Po
uruchomieniu kreatora formularzy z tabeli Pacjent wybierz pola: Nazwisko, Imię
3. Z
tabeli Wizyty wybierz pola: DataWizyty, Rodzaj_wizyty, Koszt_wizyty.
4. Gdy
program zapyta o sposób wyświetlania danych, wybierz opcję przez Pacjent (dla danego pacjenta mają być wyświetlane jego
wizyty).
5. Wybierz
układ formularza.
Zadanie
Otwórz plik gabinet. Utwórz formularz wprowadzania danych o wizycie z
podformularzem o pacjencie
Zastosowanie filtrów
Do prostego wyszukiwania można
zastosować filtry, np. do znalezienia osób o konkretnym nazwisku.
Zadanie
Otwórz plik Stadnina2. Utwórz
formularz zawierający imię konia z podformularzem o wyścigach. Korzystając z
filtrów sprawdź, w jakich wyścigach brał udział koń o imieniu Marcel.
Następnie wprowadź dla tego konia
informacje o nowych wyścigach, które odbyły się w Warszawie 15.05.2012 r.; w
drugiej gonitwie zajął czwarte miejsce (jeździec Ziadas), w czwartej – drugie
(jeździec Kowalczyk). Sprawdź tabelę Wyścigi, zapisz plik.
Importowanie danych z innych dokumentów do tabeli bazy danych
Jeżeli importujemy dane z tabeli arkusza kalkulacyjnego lub z
dokumentu tekstowego do istniejącej
tabeli bazy danych, należy pierwszy wiersz tabeli arkusza lub dokumentu
tekstowego przeznaczyć na nazwy pól, które muszą być takie same, jak nazwy pól
tabeli bazy.
Przykład
Utwórz plik bazy danych o nazwie
Stomatolog. Wybierz opcję pobierania danych zewnętrznych (importowania). W
otwartym oknie Pobieranie danych zewnętrznych (importowanie), odszukaj
i wybierz plik, w którym są zapisane dane (Pacjenci2 z folderu B07). Otworzy się okno Kreatora importu arkuszy. Program poprowadzi nas przez kolejne
kroki – wystarczy czytać polecenia i je wykonywać.
Zależnie od wersji programu polecenie importowania
danych zewnętrznych można znaleźć w opcji Plik/Pobierz dane zewnętrzne/Importuj
lub na karcie Dane zewnętrzne (grupa Importowanie, opcja Excel – gry
importujemy z arkusza kalkulacyjnego.
W przypadku importowania danych
do nowej tabeli, nazwy i typy pól można określić w oknie kreatora. W oknie
kreatora możemy również zlecić, by
program sam dodał pole klucza podstawowego do tabeli, wypełniając je
odpowiednimi wartościami.
Stosowanie kwerend do wyszukiwania informacji
Kwerendy umożliwiają złożone
wyszukiwanie według wielu pól z jednej lub kilku tabel. Kwerenda (zapytanie)
pobiera z bazy danych dane spełniające określone kryterium.
Najczęściej używanym rodzajem
kwerend jest kwerenda wybierająca, która służy do wybierania danych z jednej
tabeli lub z kilku tabel bazy danych i wyświetlania wyników w postaci arkusza
danych.
Aby utworzyć kwerendę
wybierającą, należy:
·
wybrać opcję tworzenia kwerendy,
·
wybrać tabele lub kwerendy, na podstawie których
będzie tworzona kwerenda,
·
wybrać pola, które powinny się pokazać w wyniku
działania kwerendy,
·
wpisać kryterium dla danego pola lub kryteria
dla kilku pól,
·
nazwać i zapisać kwerendę.
Przykład
Tworzymy kwerendę, w wyniku
działania której chcemy otrzymać informacje, którzy pacjenci byli danego dnia na wizycie, jakie zabiegi
zostały przeprowadzone i jaki był ich koszt. Do tak postawionego zapytania
potrzebne są dane z obydwu tabel: Pacjent i Wizyty. Kwerendę tworzymy w Widoku
projektu.
- po wybraniu tworzenia kwerendy
w Widoku projektu otworzy się okno z siatką projektu kwerendy,
- jako źródło danych wybierz
tabele: Wizyty i Pacjent,
- z tabeli Wizyty wybierz pola:
id_pacjenta, data_wizyty, rodzaj_wizyty, koszt_wizyty,
- z tabeli Pacjent wybierz pola imię i nazwisko.
Chcemy otrzymać wizyty z
bieżącego dnia, dlatego kryterium wstaw do pola data_wizyty, wpisując w polu
Kryteria: Date(), czyli funkcję, której wartością jest bieżąca data.
Zadanie
W bazie gabinet utwórz kwerendę,
która wyświetli następujące informacje o pacjentach: imię, nazwisko, numer
PESEL. Zapisz kwerendę pod nazwą Pesele
Opracuj w zeszycie odpowiedzi na podane poniżej pytania:
- Podaj definicję bazy danych.
- Wymień przynajmniej 10 miejsc, w których spotykamy się z bazami danych.
- Kiedy informacje stają się danymi?
- Wymień operacje związane z przetwarzaniem danych.
- Podaj nazwę programu komputerowego, w którym możemy utworzyć bazę danych.
- W jaki sposób dane są zorganizowane w relacyjnej bazie danych.
- Wymień elementy, z jakich składa się tabela.
- Co znajduje się w wierszach, a co w kolumnach tabeli.
- Podaj przykłady typów danych umieszczanych w polach tabeli.
- O czym należy wiedzieć, aby prawidłowo zaprojektować bazę danych?
- Wymień etapy tworzenia bazy danych w programie Microsoft Access.
- Z czego wynikają związki (relacje) w relacyjnej bazie danych w programie Microsoft Access?
- Jakie pola muszą być zdefiniowane w tabelach, aby utworzyć relację między tymi tabelami?
- Jakie pole może pełnić funkcję klucza podstawowego?
- Jakiego typu może być pole klucza podstawowego?
- Jaką funkcję pełni pole klucza obcego?
- Jakie warunek musi być spełniony, aby pole klucza podstawowego i odpowiadające mu pole klucza obcego zostały powiązane relacją?
- Kiedy występuje relacja „jeden do wielu”?
Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń